NERWICA - LECZENIE, OBJAWY, PRZYCZYNY, TERAPIE

Leczenie nerwicy - Terapia w Warszawie

Co to jest nerwica i jakie są jej przyczyny

Gdy ludzie w codziennych rozmowach używają słowa nerwica, znerwicowany, często mają na myśli, że ktoś jest nerwowy, wybuchowy, źle sypia... Jest w tym trochę racji, bo w nerwicy, a jest to termin potoczny, najczęściej występuje napięcie i lęk - często maskowany złością.

Jednak sam fakt, że ktoś jest podirytowany, czy zniecierpliwiony jeszcze o zaburzeniach nerwicowych nie świadczy. Zaburzenia nerwicowe, powszechnie nerwica dość specyficzna i dla osoby raczej przykra reakcja obronna organizmu.  Reakcja na sytuacje stresowe, zwłaszcza te bardzo przewlekłe. Nie zawsze stres jest świadomy, ale objawy i tak dają się mocno we znaki. Czasem utrudnia albo i wręcz uniemożliwia funkcjonowanie w życiu.

Ponieważ lęk i ciągłe napięcie są najczęściej występującym objawem, używa się również pojęcia zaburzenia lękowe. Lęk, niepokój, napięcie, których w sposób racjonalny uzasadnić się przeważnie nie udaje...

Nerwice powstają w następstwir przeżycia sytuacji stresowej, z którą nie jesteśmy sobie w stanie poradzić, często jest wynikiem wypartych traum – wewnętrznych konfliktów w psychice, których nie jesteśmy świadomi.

Objawy nerwic

Lęk w nerwicy może przejawiać się różnie, bywa to np. panika, martwienie się, kołatanie serca, kula w gardle, zawroty głowy, obawa przed śmiercią, zasłabnięcia. Jednak zachowanie człowieka cierpiącego na nerwicę, choć może być zauważalne albo i znacznie zaburzone, mieści się zazwyczaj w „granicach tzw.normy”. Podkreślmy - zazwyczaj.  Dla otoczenia czymś niezrozumiałym jest lęk, który nie ma wyraźnej przyczyny. Nie trzeba dodawać, że to czyni życie osoby cierpiącej na dolegliwości nerwicowe jeszcze trudniejszym.

Rodzaje nerwic

Wyróżniamy wiele rodzajów nerwic. Jedne mogą mieć objawy zupełnie nie podobne do innych jej odmian. Gwałtowna, paniczna reakcja osoby cierpiącej na fobię na przedmiot lęku jest przecież skrajne różna od wyglądających na rytualne zachowań kompulsywnych. Inne są mechanizmy działania zaburzeń, które jednak są zaburzeniami z tej samej rodziny. Na naszej stronie internetowej można przeczytać artykuły, które przybliżą konkretne rodzaje nerwic

• Nerwica natręctw
  • Natręctwa myślowe
  • Czynności przymusowe (kompulsje)
  • Nerwica lękowa
  • Nerwica hipochondryczna
  • Nerwica histeryczna
  • Fobie

Leczenie nerwic

Jeżeli stan osoby cierpiącej na nerwicę na to pozwala podstawą leczenia nerwicy powinna być psychoterapia. Konieczne jest dotarcie do źródła problemu – do wspomnień lub emocji, które zostały wyparte ze świadomości. Terapia skupia się jednak także na eliminacji gwałtownych reakcji i próbie zmiany sposobu zachowania osoby w zetknięciu z czynnikiem lękowym.

Pacjent uczy się rozpoznawać własne objawy i rozumieć własne reakcje. Zmiana sposobu odbierania i interpretacji bodźca lękotwórczego jest istotna.

W kontekście terapii nerwic mówi się często o konieczności przerwania mechanizmu błędnego koła – w rzeczywistości w zetknięciu z czynnikiem wywołującym lęk czynnik ten wywołuje objawy, a nasilenie się objawów, zwiększa lęk.

Jeżeli potrzebujesz wsparcia z walką z nerwicą, zadzwoń.

tel  512 021 100       tel  509 744 633

Psychologgia - Gabinet psychologiczny w centrum Warszawy - logo stopka

Psychologgia - Gabinet psychologiczny
Warszawa Chmielna 28A / 1a, 2, 4